maandag 26 oktober 2009

Een briefing aan een Creatief Bureau. Deel 1/2

Een georganiseerde onderneming of organisatie heeft een toekomstplan. Dit kan een ondernemings-, financieel-, marketingplan of een soortgelijk plan zijn. In elk plan staan in ieder geval vier onderwerpen die overeenkomen; distributie, product/dienst, prijs/financiering en communicatie.

Om een briefing aan een Creatief Bureau voor te bereiden ligt de focus op het product/dienst en de communicatie. Allereerst is het van belang te identificeren waar het product of dienst in de markt staat. Hiervoor zijn vier mogelijkheden.

• bestaand product/dienst in een bestaande markt
• bestaand product/dienst in een nieuwe markt
• nieuw product/dienst in een bestaande markt
• nieuw product/dienst in een nieuwe markt

Hierna is het van belang te kijken op welk deel van de communicatie de opdracht betrekking heeft. Ook hier vier keuzes.

• Corporate Design
Hoe wordt de uitstraling van de onderneming vormgegeven?

• Promotional Design
Welke promotionele middelen kunnen aangewend worden en hoe kunnen die eruit zien?

• Reclame
Op welke wijze wordt er gezocht naar de behoefte van afnemers/kopers en hoe kan vormgeving ondersteunen om deze te triggeren?

• Public Relation
Hoe wordt er naar het grote publiek gecommuniceerd en welke vorm kan daaraan worden gegeven?

De richting van de opdracht aan het Creatief Bureau is met het beantwoorden van de vragen bepaald.
Het kan gaan om één van deze gebieden en ook voor meerdere gebieden. Al naar gelang de specialiteit van het bureau.

Binnenkort deel 2 op dit blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten