dinsdag 20 oktober 2009

Hebben creative agency's nog een toekomst?

Nog net zo heel lang geleden was ik op een bijeenkomst van de “club of Amsterdam”. Het thema was "The future of creative agency's". Er werden diverse scenarios besproken waaronder de stelling dat ontwerpers organisaties van binnenuit gaan ontwerpen.

Als voorbeeld werd genoemd dat een instelling ontwerpers in een vroeg stadium betrekt in veranderingsprocessen en verschillende disciplines met elkaar moeten samenwerken. Bijvoorbeeld bij de inrichting van een restaurant waar de interieurarchitect in een vroeg stadium moet samenwerken met een grafisch ontwerpen. Samen zouden ze dan kunnen nadenken over het interieur, maar ook over de communicatie. Op deze wijze zou er een beeld naar buiten gecommuniceerd kunnen worden dat in samenspraak is met het interieur. Maar dat is nog niet alles, een stap verder is de organisatie aanpassen aan deze beleving. Zo kan worden gedacht dat aan een corporate uitstraling van het personeel en hoe die klanten behandelen. Kortom, meer dan een gemiddeld creatief heden ten dage doet. Nog een stap verder, een creatief die een businessmodel ontwerpt en deze vanuit zijn creativiteit invult.

Het spreekt voor zich dat als dit werkelijkheid wordt dit het einde van individuele ontwerpers zou zijn.
Verschillende disciplines zouden georganiseerd moeten samenwerken om tot resultaat te kunnen komen.

Wellicht moeten we eens beginnen om dit businessmodel te ontwerpen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten