vrijdag 6 november 2009

Een briefing aan een Creatief Bureau? Deel 2/2

Er kan begonnen worden met een opdrachtdefinitie aan een creatief bureau zodra geinventariseerd is of het product/dienst, een bestaand of een nieuw product/dienst is in een nieuwe of een bestaande markt. En de commucatie gekozen is. Dit is beschreven in een eerder gechreven blog. Om dit te lezen klik HIER.

Hierna volgen nog een aantal inventarisatievragen zoals; wat is de positionering, welke marketingkeuzes worden gemaakt, is er een bestaande corporate identity en imago, is er een visie en is er een communicatieve probleemanalyse, welk doel wordt nagestreeft, wat zijn de identificeerbare vormgevingsdoelstellingen, enzovoort.

Uit de antwoorden op deze vragen ontstaat de briefing aan het bureau, de belangrijkste en moeilijkste zaken voor een succesvolle communicatie!

Het bureau zal op deze briefing reageren met een de-brief. Een zekerheid van het bureau en de opdrachtgever, om er zeker van te zijn dat het bureau de opdracht heeft begrepen.

Hierna volgt een fase, de creatieve fase, die vaak niet door opdrachtgevers wordt gezien of begrepen. Ons advies hierin is als volgt "als u met de prijs accoord gaat dan krijgt u iets waardevols, het proces begrijpen is vaak ingewikkeld en het gaat om het eindresultaat"! Hierover is echter wel te constateren dat de creatie in ieder geval inhoudt: concept, vorminnovatie, strategie en de keuze van een ontwerprichting.

Hierna volgt de presentatie en een gerationeerde beschrijving aan de opdrachtgever. Hetgeen dat wordt gepresenteerd hoort aan te sluiten aan de briefing van de opdrachtgever en de de-brief van de agency.

Zodra de opdrachtgever accoord gaat met het eindresultaat volgt nu nog het uitwerkdeel en de traffic / begeleiding hiervan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten